Super Mario Bros., skrót od Super Mario Brothers - pierwsza gra prezentująca Mushroom Kingdom, ukazująca postacie jak Bowser, Księżniczka Peach oraz przeciwnicy: Goomba, Koopa Troopa i inni przeciwnicy. Super Mario Bros. to najlepiej sprzedająca się gra na świecie i była odpowiedzialna za sukces konsoli Nintendo Entertainment System. Sprzedano ponad 40.23 mln kopii na całym świecie.

Fabuła

Pewnego dnia, Bowser, wielki i potężny przywódca oddziału Koopa Troopa, nawiedza spokojne Mushroom Kingdom. On i jego oddział Koopa byli zazdrośni o piękne królestwo i chcieli je zabrać dla siebie. Aby tego dokonać, Bowser rzucił na królestwo zaklęcie i zamienił wszystkich mieszkańców w bloki, rośliny i inne dziwne przedmioty. Przepowiedziano, że tylko córka Króla Mushroom, Księżniczka Peach może odczynić zaklęcie, więc Bowser ją porwał. Na szczęście heroiczni bracia Mario i Luigi dowiadują się o katastrofie i ruszają na ratunek.

Rozgrywka

Gracz wciela się w Mario, hydraulika, lub w przypadku drugiego gracza w Luigiego. Celem gry jest przejście wszystkich światów Mushroom Kingdom, pokonanie bądź uniknięcie wszystkich przeciwników i ocalenie księżniczki.

Początek najbardziej znanego świata, czyli Świata 1-1

Super Mario Bros. jest podzielone na osiem światów, z czego każdy ma cztery poziomy. Mario musi dojść do końca poziomu przez przeskakiwanie dołów i unikanie przeciwników. Mario może pomagać sobie platformami, schodami oraz trampolinami. Po drodze można znaleźć rury, w które można wejść, by znaleźć się w pokoju z pieniążkami i różnymi bonusami. Po wyjściu z danego pokoju Mario znajduje się dalej na poziomie niż przedtem.

Przeciwnikami są Goomby, Koopa Troopa, Buzzy Beetle, Koopa Paratroopa, Bullet Bill, Hammer Bros. oraz Cheep-Cheep. Wszystkie z nich mogą zostać pokonane, gdy się na nie skoczy. Koopy i Buzzy Beetle zostawiają muszlę, którą można użyć do eliminacji przeciwników. Koopy Paratroopy tracą skrzydła po skoczeniu na nie i stają się zwykłymi Koopa Troopami. Inni przeciwnicy to Piranha Plant, Spiny i Lakitu. Trudno je pokonać i z reguły należy ich unikać. Niektóre poziomy znajdują się pod wodą. Mario może tam swobodnie pływać nie obawiając się o tlen. Występują tam przeciwnicy Blooper i Cheep-Cheep. Można je pokonać jedynie za pomocą kul ognia.

Jeśli Mario zostanie zaatakowany, wpadnie w dziurę lub jeśli wyczerpie się limit czasowy, traci życie i znowu zaczyna grę. Moment, w którym ją zacznie zależy od tego, w którym skończył. Może to być początek lub któryś z niewidzialnych checkpointów.

Mario może znaleźć różne power-upy w ? Block lub rzadziej ukryte w zwykłych ceglanych blokach. Większość ? Blocków jest widzialna, jednak niektóre pojawiają się dopiero po uderzeniu ich. Przykładem może być 1-UP Mushroom znajdujący się przed pierwszą dziurą w poziomie 1-1. Po zebraniu Mushroom Mario zamienia się w Super Mario. Super Mario może przetrwać jeden atak przeciwnika kosztem zamiany w zwykłego Mario. Jako Super Mario można zebrać Fire Flower.

Przedmioty
Nazwa Sprite Punkty Efekt
Coin SMBCoin.gif 200 Daje punkty, co 100 daje dodatkowe życie
Magic Mushroom SMB Supermushroom.png 1000 Daje formę Super
Fire Flower Fire Flower SMB.gif Daje możliwość strzelania kulkami
Starman (Super Star) StarmanSMB.gif Daje niewidzialność
1-Up Mushroom SMB 1-up Mushroom Sprite.png 0 Daje 1-UP
Transformacje
Mario SMB Smallmario.png Start gry/uderzenie przez przeciwnika
Super Mario SMB Super Mario Sprite.png Wzięcie Magic Mushroom
Fire Mario SMB Fire Mario Sprite.png Wzięcie Fire Flower
Invicible Mario SmallinvincibleMario.gif Invincible Mario.gif Wzięcie Starmana

Przeciwnicy
Wygląd Nazwa Opis Debiut
Goomba SMB.png Goomba 1-1
Green Koopa Troopa SMB.gif Koopa Troopa 1-2
SMB Green Koopa Paratroopa Sprite.gif Koopa Paratroopa 1-3
PiranhaPlant SMB Sprite.gif Piranha Plant 1-2
FireRodSMB.gif Fire Rod 1-4
SMB Blooper Sprite.gif Blooper 2-2
SMB Swimming Cheep Cheep Sprite.gif Cheep Cheep 2-2
SMB Lakitu Throwing Spiny Sprites.gif Lakitu 4-1
SMB Spiny Sprite.gif Spiny 4-1
SMBBuzzyBeetle.gif Buzzy Beetle 4-2

Światy

Podstawowych światów w Super Mario Bros. jest 32, nie wliczając zglitchowanych światów takich jak Świat -1

Światy
1-1 1-2 1-3 1-4
2-1 2-2 2-3 2-4
3-1 3-2 3-3 3-4
4-1 4-2 4-3 4-4
5-1 5-2 5-3 5-4
6-1 6-2 6-3 6-4
7-1 7-2 7-3 7-4
8-1 8-2 8-3 8-4

Speedruny

Aby zobaczyć rekordy w Speedrunach, odwiedź jego statystyki.