Wikia

SPM

De voorkant.

Super Paper Mario is een spel voor de Wii, en het derde deel uit de Paper Mario-serie. Het spel werd in Europa uitgebracht op 20 september 2007. Het spel is een vervolg op Paper Mario: The Thousand-Year Door, en er kan zowel in 2D als 3D worden gespeeld.

Spelers beginnen met Mario, maar later kunnen Peach, Bowser en Luigi ook gebruikt worden. Het spel zit uniek in elkaar. De speler kan namelijk switchen tussen 2D en 3D. Stel, de speler loopt in de tweedimensionale wereld tegen een muur op, dan kan hij het beeld negentig graden roteren, waardoor hij achter of voor de muur langsloopt. Links zie je een voorbeeld van hoe de wereld er in drie dimensies uitziet. Plotseling verandert de hele omgeving.

VerhaalEdit

Net zoals in zoveel andere spellen wordt Princess Peach gekidnapt. Mario en Luigi gaan naar Bowsers kasteel om haar te redden. Wanneer ze arriveren, blijkt dat Bowser Peach helemaal niet heeft ontvoerd. Dan verschijnt Count Bleck. Hij blijkt achter de ontvoering van Peach te zitten. Count Bleck gebruikt een zwart gat om iedereen – behalve Mario – te ontvoeren. Hij heeft wilde plannen met het gezelschap. Zo wil hij dat Princess Peach en Bowser trouwen, maar daar heeft de prinses geen zin in. Bowser wel, natuurlijk.

Mario wordt wakker gemaakt door een Pixl met de naam Tippi. Hij brengt hem naar het stadje Flipside. Daar hoort Mario dat hij Bleck alleen maar kan stoppen door acht Pure Hearts te verzamelen. Deze liggen verspreid over verschillende werelden, zoals in Lineland, Gloam Valley en The Bitlands. Uiteindelijk betreedt Mario het kasteel van Bleck. Zal het hem lukken Count Bleck te verslaan?

GameplayEdit

Verder heeft het spel veel meer weg van de Super Mario Bros.-reeks, dan van eerdere Paper Mario-spellen. Natuurlijk zijn er nog enkele RPG-elementen, maar het grootste gedeelte zal de speler gebruik maken van springen en lopen, zoals in een echte platformer. Fans van de reeks zijn enigszins teleurgesteld hierin, maar platformfans waarderen deze unieke creatie van Nintendo. Niet voor niets heet het spel Super Paper Mario (een combinatie van Super Mario Bros. en Paper Mario).

EindbazenEdit

VijandenEdit

OntvangstEdit

Super Paper Mario werd redelijk goed ontvangen. Enige kritiekpunt is dat het spel iets te makkelijk is. Ook beweren sommige bronnen dat enkele verhaallijnen iets te langdradig zijn. Wat wel wordt gewaardeerd is de unieke grafische stijl en de mogelijkheid om te switchen tussen 2D en 3D. Ook is Super Paper Mario qua verhaal een heel donker spel in vergelijking met enkele voorgangers. Zo breekt een personage haar nek, wordt een koninkrijk vernietigd en lijken enkele hoofdpersonages te sterven. Diehard fans waarderen deze volwassen insteek van Nintendo. Heel anders dan Super Mario Galaxy. Dit spel verscheen twee maanden na Super Paper Mario en wordt als ‘te lief’ beschouwd.