Wikia


PMTGK

De voorkant.

Paper Mario: The Origami King is een videospel voor de Nintendo Switch, en het zesde spel uit de Paper Marioserie. Het spel werd wereldwijd uitgebracht op 17 juli 2020.

PlotEdit

De boosaardige koning Olly heeft Princess Peach in een origami veranderd, haar kasteel losgerukt en hermetisch afgesloten met magische papieren linten. Het is aan Mario en zijn nieuwe helper Olivia om Peach te redden, en koning Olly en zijn papieren leger te verslaan.

GameplayEdit

Op hun woeste tocht door de wereld hebben de gevouwen soldaten en de papieren lastpakken van koning Olly het land letterlijk versnipperd achtergelaten, waardoor scheuren zijn ontstaan die Mario de weg belemmeren. Mario moet een snufje magische snippers over het kapotgescheurde stukje land strooien om het er weer als nieuw uit te laten zien. Er staat Mario altijd een verrassing te wachten wanneer hij een scheur dicht. Hij kan bijvoorbeeld een handvol munten verdienen, of een Toad in nood onbewust hebben gered. Mario kan zijn voorraad snippers op peil houden door met zijn hamer op van alles en nog wat te slaan, bijvoorbeeld bomen, gras, slechteriken of grotere vijanden.

Ook het dorp van de Toads ligt er door toedoen van koning Olly versnipperd bij. Mario moet met zijn hamer op verfrommelde, verschrompelde en vervouwen Toads meppen om ze in hun oude vorm terug te krijgen en ze te redden. Naarmate hij meer en meer Toads redt, keren sommigen van hen terug naar het Toad-dorp, waardoor het leven in het Toad-dorp ook weer op gang komt. Winkels en andere belangrijke locaties openen bijvoorbeeld hun deuren weer.

GevechtenEdit

Wanneer Mario oog in oog staat met een gevouwen soldaat, neemt de boel een puzzelige wending. Gevechten vinden plaats in een ringvormige arena. Mario staat in het midden, terwijl zijn tegenstanders zich elders in de ring bevinden. Het is de bedoeling om groepjes tegenstanders te vormen. Op die manier krijgt Mario namelijk een schadebonus als je besluit aan te vallen. Mario heeft echter een beperkt aantal zetten. Ook tikt er tijd. De manier waarop Mario aanvalt, verschilt per vijand. Schoenen bijvoorbeeld zijn perfect om op vijanden te stampen die op een rijtje staan, terwijl hamers uitermate goed geschikt zijn om groepen slechteriken mores te leren.

De gevouwen soldaten zijn dan wel gevaarlijk, ze zijn niets vergeleken met de grote eindbazen die onder het bevel van koning Olly staan. Tegen deze reuzen worden de rollen omgedraaid. De eindbaas neemt positie in het midden van de arena, terwijl Mario zich in de omringende gebieden begeeft. Mario moet draaien en schuiven door de ring om pijlen en actievakken op scherp te zetten, zodat hij de eindbaas kan benaderen en zijn zwakke plekken aan kan vallen. Er kunnen genezende voorwerpen en zelfs schatkisten in de ring verschijnen, dus moet Mario een goede aanvalsstrategie bedenken om zo veel mogelijk voorwerpen op te pakken voordat hij de baas trakteert op een pak rammel.

PersonagesEdit

BespeelbaarEdit

HelpersEdit

VijandenEdit

EindbazenEdit

AndereEdit

LocatiesEdit

Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.